Mjölby kommuns DIGITALA TRANSFORMATION
har fått en extra skjuts av coronapandemin

Magdalena Green, Mjölby kommun.

Kultur och ledarskap är avgörande för snabb omställning

Den digitala transformationen på Omsorgs- och socialförvaltningen i Mjölby kommun har fått en extra skjuts av coronapandemin då fler ser nyttan och behovet av digitala lösningar. Förvaltningen har haft stort fokus på förändring och digitalisering länge vilket gjort att de kunnat ställa om snabbt.

Digital omställning har varit på agendan länge inom offentlig sektor, men omställningen har gått långsamt. Flera tekniska lösningar finns på marknaden idag, men utmaningen är att våga tänka nytt samt att förändra organisationen, processer och arbetssätt för att börja arbeta digitalt fullt ut.

Vi vill inte utsättas för förändring, vi vill vara med och skapa förändring.” säger Magdalena Green som är utvecklingsledare för digitalisering på omsorgs- och socialförvaltningen i Mjölby kommun.

En digital transformation kräver att alla i verksamheten förstår, engagerar sig och är med på den förändringsresa som krävs för att anpassa en verksamhet efter en allt mer digital framtid.

Rustade för snabb digital omställning

Under senaste året har Mjölby kommun arbetat med digitalisering på många olika plan. Det har handlat om strategiska riktningar, förståelse i organisationen, processer och olika praktiska initiativ med nya tekniker och system.

”Vi har arbetat med att bygga en modig, kreativ och innovativ kultur. Vi har pratat om vikten av att våga, testa och lära längs vägen. Detta har vi verkligen haft nytta av nu under coronapandemin, för just nu har vi inte tid att fastna i detaljer som vi inte kan få svar på utan att testa” säger Magdalena.

Mjölby kommun har bland annat tagit fram en digital introduktion för vård- och omsorgspersonal, gör digital tillsyn inom hemtjänsten, använder läkemedelsrobotar, nyttjar Skype för möten med kunder samt erbjuder nu videosamtal med anhöriga från alla vårdboenden i kommunen. Alla dessa lösningar är till nytta i dessa tider.

”Läget vi befinner oss i har gjort att vi implementerat och breddinfört lösningar vi pratat om länge” fortsätter Magdalena. ”Nu har digitaliseringen verkligen tagit fart och våra planer och strategier blir verklighet. Jag hoppas vi tar med oss detta mod och agila arbetssätt i framtiden.”

Ny kontakt för unga på nätet

Just nu är fler unga än vanligt hemma då många skolor har distansundervisning och fritidsaktiviteter ställs in. 

”Vi såg ett behov av att skapa en snabb, enkel och trygg väg för unga att kontakta oss digitalt.” säger Magdalena Green. ”Som ung är det inte lätt att veta var man ska vända sig om man inte mår bra eller har det svårt hemma.”

På ett par veckor utvecklade kommunen en ny e-tjänst och satte rutiner för hur unga ska kunna kontakta kommunens familjeteam för råd och stöd online.

”Jag är imponerad över detta otroliga tempo från idé till beslut och genomförande. Jag är övertygad om att vår kultur och vårt ledarskap har varit avgörande för denna snabba handlingskraft” avslutar Magdalena. 

Läs mer om Mjölby kommuns digitala transformation: www.kvalitetosf2019.mjolby.se

Läs mer om e-tjänsten Kontakt för unga: www.mjolby.se

Scroll to Top